muziektheatermensenrechtenpaaldansmansplaining
RECHT is satirisch muziektheater vol paaldans en mansplaining. Niet ver van het Vredespaleis in Den Haag, in een chique nachtclub, zijn de drankjes te duur, de acts te verleidelijk en de gasten mannen die macht uitstralen. Zelfs hier gaat het werk door. De Universele Verklaring van de Rechten van de Mens bestaat 75 jaar en er moet een speech geschreven worden. Maar eerst hebben we het nog even over staatsimmuniteit en herstelbetalingen. Over de sollicitatiegesprekken van vanmiddag en over het belang van het maatschappelijk debat. Waarom is alles zo verdomd oneerlijk?
Roland Haufe en Phi Nguyen spelen de conculega's meesterlijk. Nguyen werd voor zijn rol in RECHT genomineerd voor de Louis d'Or. Lees hier het jury rapport
Terwijl de drank rijkelijk vloeit, pogen ze de wereldproblemen voor eens en altijd op te lossen. In een cocktail van mansplaining en paaldans; met de whisky op tafel en afgeleid door het entertainment van de nacht proberen deze ‘mannen met macht’ uit alle macht het goede te doen.
Achtergrond
RECHT is geschreven en geregisseerd door Joeri Vos. Voor zijn voorstellingen doet hij altijd uitgebreid onderzoek. Hij woonde zaken van het Internationaal Strafhof en Gerechtshof in Den Haag bij en ging in gesprek met advocaten, rechters en officieren van justitie. Hij vroeg hen naar de praktische gang van zaken, naar hun idealisme, frustraties en smeuïge verhalen over feestjes na werktijd. Hoe gaan ze om met de druk en verantwoordelijkheid die hun werk met zich meebrengt?
"Ik sprak een oudere advocaat die z’n carrière begon in Zuid Afrika waar op dat moment nog de doodstraf gold.
Hij heeft daar honderden mensen verdedigd, die de doodstraf kregen als hij verloor. Ik herinner me dat ons gesprek heel cerebraal was; hij zei: ‘Zaken winnen of verliezen, het is een beetje als een voetbalwedstrijd. Maar soms, soms gaat het echt over leven en dood.’ Toen schoot hij opeens vol." Lees het volledige nterview met Joeri Vos
Drieluik de Klap
Veenfabriek maakt RECHT, geïnspireerd door de vraag “Waar doe je goed aan?” RECHT is het tweede deel van drieluik de Klap. Net als bij de eerdere voorstelling KRANT (2022) en derde deel HULP (2024) portretteert Vos in RECHT mensen die zich (min of meer) professioneel verhouden tot een grote en ontwrichtende gebeurtenis op het wereldtoneel, een verwoestende ramp: De Klap. De voorstellingen in dit drieluik staan op zichzelf, maar ze alledrie zien en horen is natuurlijk warm aanbevolen.